کاظم خان مژدهی و همسرش مرحوم افسر قوام زاده (مژدهی) متوفای دیماه 1343 فرزندی نداشتند و به همین خاطر از سال 1303 شمسی برای اولین بار در ایران در منزل شخصی شان به طور خصوصی اقدام به نگهداری چهار کودک یتیم نمودند که به تدریج بر تعداد آنها افزوده شد این زوج خیر در تابستان 1317 پنج باب از خانه های ملکی شان را تخریب نموده و اقدام به تاسیس موسسه ای جهت نگهداری اطفال بی سرپرست نمودند. و آن را در سال 1328 رسما ثبت نمودند.

سر دودمان خاندان مژدهی شخصی به نام ملا حسین مقدس بود که از فرزندان حاج سمیع و از نوادگان حاج اسماعیل  بود.
نیاکان حاج ملا حسین از کلده فومن بودند و اعضای این خانواده از زمان حاج ملا حسین در شهر رشت اقامت گزیدند و امروزه فرزندان این خانواده در شهر رشت با عنوان مژدهی و ویشکائی شناخته می شوند. 

ثمره ازدواج حاج ملا حسین چهار دختر و هفت پسر بود که به واسطه داشتن املاک در قریه مژده ی کوچصفهان و سکونت در آن به مژدهی معروف شده بود سومین فرزند پسر ملاحسین که در واقع از نامداران این خانواده نیز بود نصر الله خان بود که فرزندی از او به وجود آمد که توانست نخستین دارالایتام یا یتیم خانه را به طور خصوصی در رشت و در ایران بنا نهد و بدین ترتیب لقب پدر یتیمان رشت یا به عبارت بهتر پدر یتیمان ایران را به خود اختصاص دهد این فرزند کسی نبود جز میرزا کاظم خان مژدهی که به سال 1276 خورشیدی در رشت به دنیا آمد و پس از 68 سال عمر رخت از دنیا بربست.

میرزا کاظم خان تحصیلات مقدماتی خود را در اولین مدرسه ای که به سال 1314 ه ق به سبک مدارس نوین در رشت تاسیس شد به انجام رساند و در نوجوانی به تهران رفت و وارد مدرسه الیانس  فرانسه شد و یک سال هم در دارالفنون تحصیل کرد. سپس در جریان انقلاب مشروطه به مشروطه خواهان پیوست و از فرماندهان فتح تهران بود. 
پس از خلع محمد شاه قاجار مدتی فرماندهی یکی از پادگان های مازندران را بر عهده داشت و پس از آن به خدمت دولت در آمد و در زمان انقلاب جنگل نقش رابط (معتمد)بین حکومت گیلان و میرزا کوچک خان را عهده دار شد. 

در دوره های 8و9و10و 11 مجلس شورای ملی عهده دار نماینده گی مردم انزلی در مجلس بود. وی پس از پایان کار نمایندگی تقریبا از کار سیاسی دست کشید و بیشتر وقت خود را صرف کارهای عام المنفعه و خیرخواهانه نمود.

او از اعضای اصلی انجمن خیریه رشت بود که موسساتی چون بیمارستان پورسینا (1303) بنگاه حمایت از مادران و نوزادان(1323)، آسایشگاه معلولین (1332) و ... توسط اعضای آن در رشت بنیان نهاده شد.

کاظم خان مژدهی و همسرش مرحوم افسر قوام زاده (مژدهی) متوفای دیماه 1343 فرزندی نداشتند و به همین خاطر از سال 1303 شمسی برای اولین بار در ایران در منزل شخصی شان به طور خصوصی اقدام به نگهداری چهار کودک یتیم نمودند که به تدریج بر تعداد آنها افزوده شد این زوج خیر در تابستان 1317 پنج باب از خانه های ملکی شان را تخریب نموده و اقدام به تاسیس موسسه ای جهت نگهداری اطفال بی سرپرست نمودند.  و آن را در سال 1328 رسما ثبت نمودند.

این موسسه خیریه ابتدا با عنوان دارالایتام مژدهی و بعدها پرورشگاه مژدهی نامیده شد و امروزه به نام خانه شبانه روزی مژدهی در محله بادی الله رشت در خیابان مطهری به کار خود ادامه میدهد. 

این مرد نیکوکار در هفتم خرداد  سال 1343 چشم از جهان فرو بست و در وادی السلام نجف در کنار همسرش ارام گرفت.
بانو شادروان افسر مژدهی نیز علاوه بر همکاری و همیاری در تاسیس این پرورشگاه خود نیز موقوفات دیگری به نام خود ثبت کرده اند. 

دیدگاه (2) به اشتراک بگذارید:

security code